Judith Sarah Preuß

Judith Sarah Preuß, M.Sc. Photo: Hardy Welsch

Judith Sarah Preuß, M.Sc.

associate member of CATALPA, Research assistant at the project InterMINT, department of educational psychology at the FernUniversität in Hagen

Email: judith.preuss

Phone: +49 2331 987-4327

Universitätsstraße 33 – Building 1
Raum D 2.016 (2. Etage), 58097 Hagen

What is my role within CATALPA?

As psychologist I work as a pre-doctoral researcher in the Department of Educational Psychology at the FernUniversität in Hagen/Germany and currently a member of the InterMINT project team. My research focuses on the psychological conditions and consequences of educational international mobility and on the study success of international STEM students in Germany. I specifically study these from an intersectionality perspective.

Why CATALPA?

CATALPA offers me many opportunities for exchange with other (junior-) researchers who are involved in diversity research at German higher education institutions. Furthermore, it allows me to learn from and connect with other academics. In particular, the interdisciplinary exchange enriches my expertise.

    • since 08/21 pre-doctoral researcher at the Department of Educational Psychology (Prof. Dr. Kathrin Jonkmann), FernUniversität in Hagen/Germany
    • 04/18 – 07/21 student assistant at the Department of Educational Psychology (Prof. Dr. Kathrin Jonkmann), FernUniversität in Hagen/Germany
    • 11/17 – 07/21 study of psychology at FernUniversität in Hagen/Germany, degree: M. Sc. Psychology
    • 09/17 – 03/18 student assistant at the Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin [Federal Institute for Occupational Safety and Health] (BAuA) at the department Working Time Survey: Comparison 2015-2017
    • 10/11 – 12/17 study of psychology at FernUniversität in Hagen/Germany, degree: B. Sc. Psychologie
    • Study success of international students in Germany
    • Psychological conditions and consequences of educational (international) mobility
    • Intersectionality
  • I work in the project InterMINT - International STEM Students in Germany, which is associated with D²L².

  • 2023

    Journals

    • Preuß, J. S., Zimmermann, J., & Jonkmann, K. (2023). Academic self-efficacy and value beliefs of international STEM and non-STEM university students in germany from an intersectional perspective. Education Sciences, 13(8), 786. https://doi.org/10.3390/educsci13080786

    Talks and Poster Presentations

    • Preuß, J. S., Zimmermann, J., & Jonkmann, K. (2023a, February 8). Aktuelle Befunde aus dem Projekt InterMINT-Internationale MINT-Studierende in Deutschland - Das Zusammenwirken von Studienerfolgsprädiktoren auf individueller, Fach-, Hochschul- und kultureller Ebene: Studienbezogene Selbstwirksamkeit und Wertüberzeugungen internationaler MINT- und Nicht-MINT-Studierender in Deutschland aus intersektionaler Perspektive [Project Presentation]. CATALPA-Nachwuchskolloquium, FernUniversität in Hagen und online.
    • Preuß, J. S., Zimmermann, J., & Jonkmann, K. (2023b, February 28–March 2). Studienbezogene Selbstwirksamkeit und Wertüberzeugungen internationaler MINT- und Nicht-MINT-Studierender in Deutschland aus intersektionaler Perspektive [Paper Presentation]. 10th GEBF Annual conference, Universität Duisburg-Essen.
    • Preuß, J. S., Zimmermann, J., & Jonkmann, K. (2023c, July 31–August 5). Intersectional perspectives on expectancy-value beliefs of international STEM-students in Germany. [Paper Presentation]. 27th regional european conference of the international association for cross-cultural psychology (IACCP) 2023 in limerick, University of Limerick, Ireland.
    • Preuß, J. S., Zimmermann, J., & Jonkmann, K. (2023d, September 18–20). Ein intersektionaler Blick auf die studienbezogene Selbstwirksamkeit und Wertüberzeugungen internationaler MINT-Studierender in Deutschland. [Paper Presentation]. PAEPS 2023 – 19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie in Kiel, Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, Deutschland.

    2022

    Talks and Poster Presentations

    • Preuß, J. S., & Zimmermann, J. (2022). Aktuelle Befunde aus dem Projekt InterMINT – Internationale MINT-Studierende in Deutschland. Das Zusammenwirken von Studienerfolgsprädiktoren auf individueller, Fach-, Hochschul- und kultureller Ebene. Traue ich mir ein MINT-Studium zu? Wie sich internationale Studierende in der Beantwortung dieser Frage unterscheiden und warum dies relevant für den Studienerfolg ist [Presentation]. DAAD-Leitertagung digital 2022, online.
    • Preuß, J. S., Zimmermann, J., & Jonkmann, K. (2023a, July 18–19). Right in the middle or just along for the ride? University belonging amongst international STEM students in Germany from an intersectional point of view. [Paper Presentation]. Transitions and mobilities - international students’ aspirations 2022, Fulda University of Applied Sciences.
    • Preuß, J. S., Zimmermann, J., & Jonkmann, K. (2023b, July 21–23). A “chilly climate” for female international students in STEM? An intersectional perspective on the determinants of sence of university belonging amongst international students in Germany in STEM and non-STEM subjects. [Poster Presentation, 2nd Price Poster Award]. Network gender & STEM conference 2022, Universität der Bundeswehr München.
    • Preuß, J. S., Zimmermann, J., & Jonkmann, K. (2023c, September 10–15). Mittendrin oder „nur“ dabei? Determinanten des Hochschulzugehörigkeitsgefühls internationaler Studierender in Deutschland in MINT- und Nicht-MINT-Studiengängen [Paper Presentation]. 52nd DGPs congress, Universität Hildesheim.
    • Zimmermann, J., Falk, S., Preuß, J. S., & Thies, T. (2022). Projektpräsentation im Rahmen der Jahrestagung internationale Studierende, Bonn: DAAD, Das Zusammenwirken von Studienerfolgsprädiktoren auf individueller, Fach-, Hochschul- und kultureller Ebene.

    2021

    Talks and Poster Presentations

    • Zimmermann, J., Falk, S., Preuß, J. S., & Thies, T. (2021). Projektpräsentation [Project Presentation]. Auftaktveranstaltung zur Förderlinie „Forschung zu Studienerfolg und Studienabbruch II“, online.
    • Falk, S., Kercher, J., & Zimmermann, J. (in press). Internationale Studierende in Deutschland: Ein Überblick zu Studiensituation, spezifischen Problemlagen und Studienerfolg. Beiträge zur Hochschulforschung.
    • Yildirim, H. H., Zimmermann, J., & Jonkmann, K. (in press). Persönlichkeitseigenschaften und die soziale und akademische Integration von internationalen Studierenden. Beiträge zur Hochschulforschung.
    • Yildirim, H. H., Zimmermann, J., & Jonkmann, K. (2021). The importance of a sense of university belonging for the psychological and academic adaptation of international students in Germany. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 53(1-2), 15–26. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000234
    • Yildirim, H. H., Zimmermann, J., & Jonkmann, K. (2021). Lernerprofile bei Bildungsausländer*innen und längsschnittliche Zusammenhänge mit Studienzufriedenheit und Abbruchintention [learning profiles of international students and longitudinal associations with study satisfaction and drop-out intention]. Zeitschrift für empirische Hochschulforschung (ZeHf), 4, 32–54. https://doi.org/10.3224/zehf.v4i1.04
    • Zimmermann, J.; Falk, S.; Thies, T.; Yildirim, H. H.; Kercher, J.; & Pineda, J. (2021). Spezifische Problemlagen und Studienerfolg internationaler Studierender in Deutschland. In Neugebauer, M; Daniel, H. & Wolter, A. (Hrsg.). Studienerfolg und Studienabbruch (S. 179–202). Springer VS.
    • Zimmermann, J., Greischel, H., & Jonkmann, K. (2021). The development of multicultural effectiveness in international student mobility. Higher Education, 82, 1071–1092. https://doi.org/10.1007/s10734-020-00509-2
    • Zimmermann, J., Greischel, H., Jonkmann, K., & Neyer, F. J. (2021). Growth all along the road? Personality development and international contacts of (in)experienced sojourners. European Journal of Personality, 35, 581–597. https://doi.org/10.1177/0890207020988439
    • Richter, J., Zimmermann, J., Neyer, F. J., & Kandler C. (2020). Do sojourn effects on personality trait changes last? A five-year longitudinal study. European Journal of Personality, 35, 358–382. https://doi.org/10.1002/per.2291
    • Zimmermann, J., Schubert, K., Bruder, M., & Hagemeyer, B. (2017). Why going the extra mile? A longitudinal study on sojourn goals and their impact on sojourners’ adaptation.International Journal of Psychology, 52(6),425–435. https://doi.org/10.1002/ijop.12240
    • Zimmermann, J. & Neyer, F. J. (2013). Do we become a different person when hitting the road? Personality development of sojourners. Journal of Personality and Social Psychology, 105(3), 515–530. https://doi.org/10.1037/a0033019